Skip to main content

COVID-19 Communicatiestrategieën voor zorgverleners naar patiënten en naasten (Dutch only)

End-of-Life Care Research Group VUB & UGent

Date: 02-04-2020

In dit document  vindt  u  verschillende  strategieën  die u  kunt gebruiken  in  de communicatie met  patiënten  en naasten over (moeilijke) onderwerpen gerelateerd aan de huidige  COVID-19 crisis. 

Voor wie?    

Alle zorgverleners die mogelijk te maken krijgen  of hebben  met patiënten met COVID-19 en  de  naasten van deze patiënten.    

Wat  kunt u  vinden  in dit document?   

Een goede communicatie kan een groot verschil maken op moeilijke momenten. U krijgt de komende tijd mogelijk te maken met situaties die u niet gewoon bent. In dit document vindt u verschillende strategieën die u kunt gebruiken in de communicatie met patiënten en naasten over (moeilijke) onderwerpen gerelateerd aan de huidige COVID-19 crisis. De gespreksstrategieën zijn verdeeld over verschillende situaties:  

  • Screening – Wanneer iemand vermoedt geïnfecteerd te zijn   
  • Voorkeuren – Wanneer iemand niet naar het ziekenhuis wil  
  • Triage – Wanneer u moet beslissen waar een patiënt heen moet  
  • Opname – Wanneer uw patiënt naar het ziekenhuis of intensieve zorg moet  
  • Begeleiding – Wanneer het ‘omgaan met’ (coping) een boost nodig heeft, of emoties hoog oplopen  
  • Beslissen – Wanneer de dingen niet zo goed gaan, zorgdoelen, code status   
  • Beperkte middelen – Wanneer de nood ervoor zorgt dat je keuzes moet maken   
  • Op de hoogte brengen – Wanneer je iemand telefonisch inlicht   
  • Anticiperen – Wanneer je je zorgen maakt over wat zal gebeuren  
  • Rouw – Wanneer iemand gestorven is   
Hoe kunt u dit  document  in de praktijk gebruiken?   

Wij geven adviezen die u  kunt gebruiken als leidraad in de communicatie  met uw patiënten en hun naasten  tijdens de COVID-19 crisis.  Deze zijn bedoeld ter inspiratie of als uitgangspunt voor zover u daar nood aan heeft.  Wij suggereren om de handleiding tijdens het  teamoverleg  mee te nemen en de punten te bespreken die voor u en uw collega’s van belang zijn. 

Omdat het op het moment zelf niet altijd evident is om plots de juiste woorden te vinden hier ook enkele praktische suggesties voor individueel gebruik van deze leidraad:  

U zou kunnen kijken  naar  onderwerpen die u moeilijk vindt en  daar  een  of twee opties  uit  kiezen  om  toe te passen  als de situatie zich voordoet.  Een andere optie is om de lijst er eens bij te pakken  als  een gesprek minder  goed  verliep,  om na te  gaan  hoe  het misschien anders kon.